Loading ...
close

رنگبر های پایه آب: قدمی نوین در فرآیند رنگبری شیمیایی

logo

 

رنگبر های پایه آب: قدمی نوین در فرآیند رنگبری شیمیایی

 

رنگبری شیمیایی یکی از فرآیند های مناسب برای از بین بردن رنگ و پوشش های آلی از روی سطح زیرآیند های متفاوت فلزی،چوبی،پلاستیکی و غیره می باشد و در سراسر کشور های پیشرفته از این ترکیبات به این منظور استفاده می شود. با توجه به لزوم تجدید لایههای رنگ اعمال شده روی قطعات در دورههای زمانی مشخص در صنایع مختلف ، نیاز است که ابتدا رنگ آسیب دیده از روی سطح زدوده شود و سپس روی سطح عاری از رنگ لایه جدید رنگ اعمال گردد تا سیستم پوششی جدید بتواند تستهای استاندارد رنگ و پوشش را با موفقیت سپری کند .رنگبر های شیمیایی موجود در بازار ایران در سال های اخیر زمینه ساز چالش ها و معضلات جدی در صنایع و کارخانجات مختلف کشور شدند و سلامت مصرف کننده و محیط زیست را به شدت تهدید کردند. در کنار این موضوع عملکرد و کیفیت رنگبری این مواد نیز پایین بود.

 

با بررسیهای صورت گرفته فهمیدیم با توجه به مخاطرات و عملکرد ضعیف این محصولات در رنگبری و آسیب های وارده سنگین پوستی ،ریوی و سوختگی به اپراتور  متوجه شدیم که در برخی صنایع فرایند رنگبری شیمیایی با روش های دیگری از قبیل سوزاندن قطعات و یا هنگرهای مربوط به سیستم جابجایی قطعات رنگ آمیزی پودری یا مایع جایگزین شده است. متاسفانه این روش باعث هدر رفتن مقدار زیادی از منابع و سرمایههای طبیعی کشور میشود و به جای پیشرفت زمینه عقب گرد در این حوزه با سرعت طی می شد. روش دیگر استفاده از فرایند سند بلاستینگ میباشد که مخاطرات مهمی را برای اپراتور، قطعه و محیط زیست ایجاد میکند.سند بلاست با تولید گرد و غبار خطرناک میتواند زمینهساز بیماریهای ریوی و مشکلات تنفسی جدی برای کارکنان شود.از طرفی ذرات معلق آلودگی هوا را در پی دارد و محیط زیست اطراف به شدت از این پدیده متاثر و آلوده میشود.همچنین تجهیزات مربوطه آلودگی صوتی و سطح نویز بالایی را تولید میکنند که خطراتی برای سلامت شنوایی کارگران و مناطق اطراف ایجاد میکند. علاوه بر خطرات یاد شده،تکنیک یا غلظت نامناسب میتواند باعث آسیب به سطح زیرین شود و فرایند رنگ آمیزی مجدد را با مخاطرات جدی همراه کند.

 

با توجه به معضلات جدی یاد شده و همچنین اهمیت موضوع به دلایل حجم کار بالای این فرآیند،تیم کارشناسان تحقیق و توسعه مجموعه پوشش گستر شیمی در سال 1398، روی ابعاد مختلف چالش های یاد شده بررسی و مطالعه کردند و موفق به تولید خانواده محصول رنگبر های پایه آب شدند که اولین اولین و تنها رنگبر پایه آب در سراسر کشور می باشد.این محصول در دونوع مایع و ژلی در دو محیط اسیدی و قلیایی بسته به نیاز مشتری طراحی و تهیه شده است که می تواند نیاز های صنایع مختلف را به طور کامل برآورده کند. حالت ژلی این محصول از چند لحاظ حایز اهمیت است که از مهمترین آن ها می توان به امکان رنگبری از قطعات حجیم صنعتی،کشاورزی،کشتیرانی،هواپیمایی و اتوموبیل که امکان  غوطه وری در محلول های رنگبر را ندارند و امکان رنگبری موضعی قطعات چوبی و فلزی بدون تخریب قطعه بعد از رنگبری نام برد. در رنگبری قطعات با امکان غوطه وری نیز از رنگبر امولسیونی پایه آب مایع می توان استفاده کرد.

 

در کنار این پارامتر مهم در رنگ بر های پایه آب از ترکیباتی بهره جستیم که بتواند بوی تند و نامطبوع رنگبر های پیشین را حذف کند و با کنترل اسیدیته یا قلیاییت در حد مطلوب کاربری خطرات استفاده از رنگبر های پیشین را به شدت کاهش دادیم و تجربه ایمن تری را برای سرمایه های انسانی و ملی این مرز و بوم رقم زدیم. علاوه برآن ،با توجه به موارد مورد استفاده و در فرمولاسیون و آب پایه بودن فرمول در عین سرعت و قدرت نفوذ بالا به انواع رنگ های موجود در بازار ،آسیب به قطعات رنگبری شده که در فرآیند سوزاندن قطعه و سند بلاست شایع بود، حذف گردید. همچنین با فرایند تصفیه آسان، آسیب های زیست محیطی با استفاده از این محصول به حداقل می رسد. با استفاده از هر کیلوگرم از این رنگبر می توان 4-8 متر مربع رنگ را با توجه به ضخامت رنگ و نوع رزین به کاررفته ، رنگبری نمود که نسبت به رنگبر های موجود در بازار عدد بالاتری است و محصول را از لحاظ اقتصادی برای مصارف صنایع و کارخانجات مطلوب می نماید.

 

مفتخریم رنگ بر های پایه آب مایع و ژلی، با بهره گیری از ترکیبات موثر و پایه آب توانسته نظر شرکت های مختلف را جلب کند و در تست های انجام شده علاوه بر عملکرد مناسبی که برای رنگبری رنگ های پودری الکتروستاتیک و آلکید ساختمانی،یورتانی،اپوکسی،رنگ های فوری اتوموبیلی و سیستم چند لایه پوششی از سطوح فلزی و غیرفلزی مانند چوب و پلاستیک از خود نشان داده است ، تجربه لذت بخشی را برای مخاطب ایجاد کرده است و خدمات و آسیب های احتمالی را به صورت چشم گیری کاهش داده است.

 

 

ثبت نظر
کالای شما به سبد خریدتان اضافه شد

تعداد